Jutros me osloviše ljudi koji pokreću takav sajt, pa im ja (možda malko grublje, bojim se) rekoh – da pojma nemaju u šta se upuštaju…
Pokušaću sad da vam objasnim kako zubarija gleda na to; em sam tokom poslednjih desetak godina videla bar 15 takvih sajtova da propadnu, em čovek za 25 godina ponešto nauči o tome šta esnaf misli…:D
U načelu, obično su dve varijante:
1. ČESTITA PRIČA
Ovde neki častan svet sa mnogo entuzijazma pomisli da bi ocenjivanje ordinacija (pa javno, online) moglo pomoći pacijentima da se malko orijentišu…
E, ovo ne pije vodu.
Iz sledećih razloga:
– veoma, VEOMA je teško poverovati u to što ma ko od pacijenata online napiše. Svaka priča ima dve strane, i đavo je sledeći:
a) ako vlasnik sajta da priliku vlasniku ordinacije da komentariše, dobiće gotov cirkus, garantujem;
b) ako mu ne da priliku da komentariše na ma koji način – utužiće ga kao jedan na jedan.
Rekoh ranije da sam pre 10+ godina bila u nekoj vrsti naše komisije za rešavanje problema pacijenata… Od desetak slučajeva, možda osam je rešeno u korist pacijenta.
A ona dva zaista ne bih da opisujem, to su dijagnoze, otvoreno rečeno.
ALI, TO JE 20%.
Dakle, vlasnici sajta treba odmah da računaju s tim da će se pojaviti neko, ko će (misleći da je anoniman) napisati koješta o nekoj ordinaciji… Što NI SLUČAJNO ne mora biti istinito. Ja sam jednom videla da pacijent svašta ispiše o POGREŠNOJ ordinaciji, razloge bolje da ne opisujem…
A onda će dotični stomatolog da traži IP adresu.
Kao što svakako znate – vlasnik sajta može da je ne da, pa popije sud, ili može da je da – to se zna šta znači… Nema više poverenja publike.
c) kad – tad dođe dotle da neko kolega/koleginica mobiliše druge da ostavljaju negativne komentare konkurenciji, a afirmativne njemu samom.
Pazite, zubarija nije glupa; znam bar dva sajta da su “odumrli” zbog toga što su imali online bodovanje ordinacija. Šta mislite, koliko je nama teško zamoliti (hiljade) pacijenata da ocrne komšiluk, a pohvale nas?
To vam pričam.
2. MANJE ČESTITA PRIČA
U ovoj varijanti vlasnici sajta odmah kreću sa goreopisanim momentom: naprave sajt sa ocenjivanjem i bodovanjem ordinacija, svakom krenu da prave neki rejting, i onda zovu redom “rangirane” ordinacije – sa ponudom da ulepšaju njihovu online sliku.
Za pare, normalno.
E, vidite, zubarija ovo smatra reketom, jednostavno rečeno.
I onda se tako i ponaša.
Šta mislite šta može da učini 450 stomatologa koji tuže vlasnike ovakvog sajta sa ovakvom “ponudom”?
Pa još zamislite da je ovakav sajt dokačio dr X, koja je svastika dekanu Y, a koji svaki dan pije kafu sa jednim javnim tužiocem… A on je samo JEDAN OD 450.
E, taj rad.
BOTTOM LINE
Ljudi rekoše da ne bi postavljali ordinacije/stomatologe na ocenjivanje bez njihovog pristanka.
O ovome tek da ne trošim reči…
Za sav svoj staž nisam upoznala stomatologa ma kog ranga da bi na ovo “ocenjivanje” pristao, ma kako bio častan i ispravan čovek.
Drugo – kako rekoh – nas neprekidno OPSEDAJU sa kojekakvim ponudama, većina ni ne sasluša šta je, samo tresne slušalicu.
Ljudi me upitaše da li sam ja protiv ovako čega… Jer sve treba da bude javno, transparentno.
To je OK, ali – drž’te gaće.
Kako dokazani kriminalac može da utuži javno glasilo i DOBIJE zbog povrede časti, ugleda i šta ga znam, tek mi možemo. I ne bi bilo prvi put.
Kako rekoh ljudima – mnogo sreće.
Nema šta drugo…
Ilustracija: http://www.esyway.com/2014_12_01_archive.html
06/12/2012 at 14:09
‘Za sav svoj staž nisam upoznala stomatologa ma kog ranga da bi na ovo “ocenjivanje” pristao, ma kako bio častan i ispravan čovek.’
Ovo je stvarno simpotomaticno. I nje bas nesto cime bi trebali da se hvale gospoda stomatolozi(lekari uopste). Inace da je sistem normalan, na to bi vas OBAVEZALA vasa KOMORA, kojoj bi trebalo da je stalo do reputacije i valjanosti svakoga stomatologa u Srbiji.
Naravno u medjuvremenu ste svi ‘kosmicki pravedni’ dok se ne dokaze drugacije
06/12/2012 at 15:42
U pravu ste, jedino ne mislimo na iste stvari :).
Kad se kaže da doktor ne bi pristao na ocenjivanje, laik će uvek prvo pomisliti na to da neće jer je nepošten, ali nije tako.
Vidite u čemu je stvar – recimo, ovakva ili ovakva pacijentkinja bi nas ocrnila najstrašnije, a mi posle da se operemo – nema teorije. Ovakvih i daleko, daleko strašnijih situacija ima na dnevnoj bazi, to zna svako ko radi ovaj posao, i to je primaran razlog što niko ne bi pristao.
A u normalnim okolnostima je baš to što ste rekli: Komora bi trebalo da rešava sve ovakve stvari, Komora bi trebala da stane iza sajta za ocenjivanje medicinskih radnika, Komora bi trebala…
Naša Komora nije u funkciji od novembra 2010., zbog mahinacija i koječega, da ne gnjavim s tim…:(.
13/12/2012 at 11:04
Zao mi je sto cujem da je, jedina strukovna organizacija koja bi vodila racuna o kvalitetu vasih kolega, u totalnom rasulu. To je zaista nedopustivo. Ali, samo jedna digresija. Vi radite sa ljudima. Oni su vam musterije, oni su vam *sredstvo za rad, oni su modeli vasih specijalizacija, oni su ti kojima ste bili spremni da pomognete kada ste se odlucili da budete to sto jeste. Vi stoga MORATE postovati stav tih istih ljudi. Vi morate istrpeti njihove kritike, morate se navici da je npr 2 procenta populacije tesko devijantno (sociolosko-sociopatski) da ce o vamo govoriti razne stvari ali sto je najvaznije morate da znate, da to ni ukojem slucaju nece uticati na to kakav ste vi lekar. To nije argument podesan za ovakvu raspravu. Npr zamislite kad bi politicari rekli. “Sta ce vama slobod govora (pljuvanja) ako ce neki samo govoriti bljuvotine o nama, ko ce posle da nas opere” Jos jednom, analogija nije dobra i vi morate da trpite SVAKU vrstu ocene, bilo losu bilo dobru. Naravno, kao i na svakoj profesiji ako smatrate da je taj pritisak prevelik vi uvek mozete da se bavite naucnim radom ili na faksu ili u farmaciiji… tamo ce vas uvek ocenjivati samo strucni ljudi
Pozdrav
13/12/2012 at 14:02
Apsolutno; mi smo bili očajni kad smo videli kako je krenulo to sa Komorom, i mislim da nam je jako potrebna, i to ne mislim samo ja.
Moram opet da vam (delimično :) oponiram :).
Ako išta znate o ovom poslu, onda to nije 2% ljudi.
Tužiće vas žena kojoj niste dali da psa uvede u ordinaciju, tužiće vas jer nemate ulaz dovoljne širine da prođe čovek od preko 200 kg, prijaviće vas jer MISLI da ste joj ukrali kišobran (kasnije nađen u taksiju), daće vas u novine jer tražite da dete vrati to što je ukralo iz ordinacije, itd. – to su NORMALNI, “svakodnevni” ljudi, to je prosto život kakav jeste, i ne postoji stomatolog koji ovo ne zna, a da iole ima staža.
Ponavljam, imate vrlo idealizovanu predstavu o tome šta sve ljudi “umeju”. I ponavljam još jednom – mi to znamo, ma kako pošteni i korektni bili, ali BELI SVET NE ZNA.
Kad izađe u novinama da doktor P. P. nije uvažio reklamaciju proteze, niko živi neće POMISLITI da je proteza odlična, nošena bez problema godinu i po dana, i da pacijent traži pare jer mu trebaju, a ne jer proteza ne valja.
Pacijent koji je odrastao, pristojan, normalan, pismen čovek bez dijagnoze.
Kad izađe u novinama da doktorica nije htela da sasluša pacijenove tegobe – radi se o tome da nije imala vremena da sluša “životnu priču”. Bila sam prisutna – pacijentkinja je koleginicu u Domu zdravlja zaklonila rukama da ne može da ode, i rekla: A sad, da čujete moju životnu priču…
Koleginica je slušala dok joj nije skočio pritisak (ima hiperetireozu), onda je samo pala.
I nije SASLUŠALA pacijentkinju, i izašla u novinama, i popila 20.000 disciplinske kazne. Pošten, korektan stomatolog, dobar čovek.
A pacijent normalan da ne može biti normalniji.
Da li se sada bolje razumemo?
Praktično svaki treći pacijent može da vas da u novine, a time ste završili…
Molim vas još jednom – nemojte me pogrešno razumeti, ja govorim kako jeste, kakav jeste stav i zbog čega.
To je kao što mi neko na lajni reče neki dan – šta će vama osiguranje od profesionalne odgovornosti ako radite pošteno? Ovo može da kaže samo neko ko video nije šta je stomatologija…:)
Kao kad bih ja isto to rekla programerskoj firmi; programeri znaju odlično šta sve može da krene naopako, a njihova stručnost i dobra volja ni slučajno ne mogu biti krivi… Kao i u svakom poslu.
Uopšte nije stvar u tome da mi nismo spremni da trpimo javnu kritiku, daleko od toga, ili da nemamo nerava ili slično, stvar je u ovome što sam rekla.
A o sajtu sledeći nastavak…:).
13/12/2012 at 14:13
Leemax,
još jednom molim da me ne razumete pogrešno, ja pokušavam da objasnim REALNO stanje.
Dakle, imamo sutiaciju kakva jeste, kako vidite u gornjem komentaru, i imamo situaciju da sada te konkretne ljude treba nekako privoleti da pristanu na javno ocenjivanje.
Ponavljam, za mene nije uopšte sporno da li treba ili ne treba, govorim samo o tome KAKO.
Kako bi vi jedan moćan, uticajan esnaf naveli (u sklopu gornjih okolnosti) da pristane na javno ocenjivanje?
Lako.
Kako rekoh, dosta su me o tome pitali na lajni, to je moguće, apsolutno.
Ali, podrazumeva jedan VRLO OZBILJAN posao.
Na prvom mestu, ozbiljno sagledavanje situacije, koje pokretači ovakvih sajtova nemaju.
Drugo – lobiranje, i traženje stejkholdera od značaja u okviru struke. Ni to nije urađeno.
Treće – OZBILJAN rad.
Rad u kojem pokrenete sajt za ocenjivanje doktora, a ni u prvih nedelju dana nisu uneti klinički lekari – osuđen je na propast, odmah da vam kažem :), iz milion i jednog razloga.
BOTTOM LINE: U pravu ste. Ali se ozbiljne stvari rade OZBILJNO, jer ovo nije šala i igra za laike :). Pod “laici” ne mislim na one koji zaboga nisu doktori, nego na ozbiljne ljude sa ozbiljnim poznavanjem okolnosti…
Ne zamerite na gnjavaži, otkazao mi se pacijent pa imala vremena da piskaram :).
Vama najlepše hvala na poseti – stvarno mi znači povratna informacija.